Pages

Januari 12, 2009

Perlawanan Hadapi Zionis
Gagalkan Serbuan ke Gaza


Gaza-Infopalestina : Serdadu Zionis tersungkur Sabtu (10/1) melawan perlawanan. Mereka tak dapat menyerbu masuk Gaza dari segela penjuru. Terjadi pertempuran hebat antara mereka dengan perlawanan.

Sumber Palestina di lapangan menyebutkan, malam tadi merupakan malam terberat bagi kedua belah pihak. Serdadu Israel memaksa masuk Gaza, sementara perlawanan berusaha mati-matian menghalangi serdadu Israel masuk Gaza.

Pertemupuran meletus hingga sebelah timur Tuffah atau Jabal Rais. Bergitu pula dengan Syujaeyah dan bagian timur kota yaitu, Zaitun.

Pasukan Zionis masuk dari arah barat daya Kota Gaza dan sampai di wilayah Siakh Ijlin. Saksi mata mengatakan, di wilayah itu terjadi baku tembak yang dahsyat diiringi gempuran pesawat tempur dan tank-tank Israel. Demikian juga dengan kapal-kapal perangnya yang ada di perairan Gaza, silih berganti melesatkan mortir dan pelurunya ke arah perlawanan.

Namun demikian para pejuang perlawanan masih sanggup melancarkan seranganya ke arah serdadu Israel. Mereka berhasil meledakan sejumlah peralatan tempur Israel dan melesatkan sejumlah roket ringan. Kadang mereka mereka meluncurkan roket RPG hingga terdengar suara dentuman dan rentetan peluru silih berganti.

Dalam pada itu, pasukan Israel menggunakan tameng manusia agar perlawanan tidak berani menembak serdadu dan membiarkan pasukan Israel memasuki kota Gaza. Serdadu Israel juga membakar sejumlah rumah dan menghancurkan sejumlah bangunan. (asy)

Tidak ada komentar:

 
© Copyright BODAS PEKA JAWA BARAT 2011 - Some rights reserved | Powered by Blogger.com.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates and Theme4all